Formularz rejestracji
Orły Kształcenia 2020

Dolina rozpaczy, czyli o dołku zmianowym i o emocjonalnym cyklu zmiany.
 
Co to jest zmiana?
 
Zmiana to rzecz, która stale dokonuje się w naszym życiu. Stykamy się z nią w życiu prywatnym jak i zawodowym. Zmiana wymusza na nas działanie, albo aktywne, kiedy próbujemy się dostosować, albo bierne kiedy ją ignorujemy. Obojętnie jaki model wybierzemy konsekwencje zmiany i tak nas dotyczą. Zmiany możemy podzielić na dobrowolne lub narzucone. Zmiany mogą dotyczyć całości lub elementów naszego życia.
 
Pomyśl, kiedy ostatni raz dokonałeś jakieś zmiany w życiu: zmieniłeś pracę, zapisałeś się na kurs językowy albo podjąłeś decyzję o rozstaniu z partnerem?

„Pragnienie wiedzy jest naturalną cechą ludzi dobrych.”
 
Powyższe słowa wypowiedział największy geniusz w historii świata Leonardo da Vinci. Ten niezwykły Włoch posiadał nienasyconą ciekawość życia i nieugaszone pragnienie nauki.
 
Każdy z nas rodzi się ciekawy świata. W każdym z nas tkwi pragnienie, aby wiedzieć więcej. Popatrzmy na dzieci, które nieustannie eksploruję, badają, testują i nie przejmują się popełnianymi błędami. Badania pokazują, że im bardziej jesteśmy ciekawi świata tym szybciej zapamiętujemy i uczymy się. Kiedy dany temat wzbudza naszą ciekawość to w naszym mózgu zostaje pobudzony obszar odpowiedzialny za ośrodek nagrody związany z dopaminą. Pobudzony zostaje również hipokamp, który odpowiada za procesy pamięciowe i stany emocjonalne. Dowiedziono, że mechanizm nagrody oparty na dopaminie słabnie wraz z upływem lat i może przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimera. Dlatego tak ważne jest, aby pobudzać nasz umysł do zgłębianie wiedzy.

Naucz się akceptować to, czego zmienić nie możesz i zmieniaj to co zmienić możesz.
 
Każdy z nas ma swoją strategię radzenia sobie ze stresem. Naukowcy dzielą strategie na dwa nurty: skoncentrowane na problemie oraz na te służące redukcji napięcia.
 
Dlaczego tak ważna jest akceptacja rzeczywistości. Zarówno mnie jak i Ciebie dosięgają różnorodne następstwa obecnej sytuacji. Zadaj sobie pytanie na co ja mam jeszcze wpływ, co mogę zrobić, a z czym musze się pogodzić?

Narzekanie uszkadza Twój mózg, a wdzięczność zapobiega chorobom.
 
 Kiedy ostatni raz narzekałeś lub słyszałeś to od drugiej osoby? Czy wiesz, że słuchanie narzekania niszczy bezpowrotnie Twój mózg? Narzekanie wywołuje krótkotrwały stres psychiczny. Taki stan uruchamia produkcję hormonów stresu przez korę nadnerczy. Nasz mózg odbiera narzekanie jako stan zagrożenia. W tym momencie organizm przygotowuje się do walki. Ponieważ nie ma bodźca zewnętrznego z którym trzeba walczyć, więc nasze ciało niszczy samo siebie.
 
Negatywne emocje drugiego człowieka takie jak lęk, przygnębienie, złość lub agresja bardzo silnie nam się udzielają. Pamiętaj, że jak ty narzekasz to wtedy ty negatywnie wpływasz na drugą osobę. W twoim mózgu dochodzi do obumierania neuronów, w szczególności w korze przedczołowej. To właśnie w tej części podejmowane są decyzje i kontrolowane są emocję. Uszkadza się również hipokamp odpowiedzialny za pamięć, zdolności uczenia się oraz inteligencję. Im częściej narzekamy tym nasze neurony rozgałęziają się aby usprawnić często powtarzaną czynność. W ten sposób dane zachowanie wchodzi nam w nawyk. Słuchanie narzekania przypomina bierne palenie. Mimo, że sam tego nie robisz to działanie drugiej osoby jest szkodliwe również dla Ciebie.

5 najważniejszych kompetencji
 
Światowe forum ekonomiczne co 10 lat podaje kompetencje, dzięki którym nawet w trakcie kryzysu znajdziesz lub utrzymasz pracę. Poznaj i rozwiń te 5 kluczowych umiejętności. Pamiętaj, że w czasach kryzysu należy się nieustannie uczyć i zmieniać, aby adaptować się do nowych warunków.
 
  1. Umiejętność rozwiązywania problemów.
Czy w czasach katastrofy gospodarczej może być coś ważniejszego niż nieustanne szukanie wyjścia z trudnych sytuacji? Tą kompetencję zdobywamy poprzez praktykę. Dlatego przyjrzyj się całemu swojemu życiu i znajdź momenty, w których udało Ci się wyjść z kłopotów.  Przypomnij sobie co Ci w tym pomogło, jak doszedłeś do rozwiązania? Pomyśl ile razy było Ci bardzo ciężko, a jednak przetrwałeś. Pamiętasz o powiedzeniu, co nas nie zabije to nas wzmacnia. Ja dziękuję losowi, za wszystkie trudy ostatnich lat, bo to one przygotowały mnie do radzenia sobie z dniem dzisiejszym.  Jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w tym zakresie to będąc w domu zacznij od rozwiązywania problemów na gruncie rodzinnym. Dom to bezpieczne miejsce do nauki tej kompetencji, którą potem przełożysz na grunt zawodowy. Zacznij od zrobienia listy nierozwiązanych spraw i działaj. Ja wyznaję w życiu zasadę, że spotyka mnie tylko to co jestem w stanie dźwignąć i z czym mogę sobie poradzić.

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami?
 
Wszyscy lubimy czuć: radość, szczęście, zadowolenie, poczucie spełnienia. Jednak obecna, trudna sytuacja nie sprzyja odczuwaniu tych „miłych” emocji. Zamknięci w domach, często na małych powierzchniach coraz częściej czujemy złość, frustrację, a nawet agresję, furię, szał czy nienawiść.
 
Czy zdajemy sobie sprawę, że tak ciężkie emocje są w każdym z nas?
 
Z pewnością każdy potrafi przywołać z pamięci  niezwykle spokojne osoby. Jednak czy te osoby są rzeczywiście tak stoicko spokojne?
 
Czy może nie potrafią wyrażać emocji?

SAMODYSCYPLINA

Ostatnio mówiłam o dbaniu o siebie i zakończyłam na tym, że każdy z nas posiada instynkt przetrwania, który uruchamia się w krytycznych i zagrażających dla nas sytuacjach. Jest to tak zwana wola przetrwania, która pozwala nam na podejmowaniu dobrych decyzji zapewniających nam wyjście z ciężkiej sytuacji.
 
Wykorzystajmy ten naturalny zasób do działania właśnie teraz kiedy jesteśmy fizycznie uziemieni i nie możemy poruszać się na zewnątrz.

Dlatego zachęcam Was, żeby cały czas działać, na ile oczywiście rzeczywistość nam pozwala. Wykorzystajmy ten czas na: poznania siebie, naukę wyznaczania celów, odkrycie swoich talentów lub zasobów.