3 STYLE uczenia się , czyli jak rozwijać kompetencje językowe?
 
W zależności od sposobu przyswajanie wiedzy mamy 3 rodzaje słuchaczy: wzrokowca, słuchowca i kinestetyka. Ten ostatni to osoba ruchliwa postrzegająca świat zmysłem dotyku. Każdy z wymienionych typów inaczej przyswaja wiedzę językową. Tak więc zalecany sposób uczenia się i powtarzania materiału jest różny u różnych kursantów.
 
Zalecane techniki uczenia się:

 

WZROKOWIEC 
 
- sporządzanie map myśli
- robienie notatek przy użyciu jak największej liczby symboli
- oglądanie filmów z napisami w języku obcym
- śledzenie tekstów podczas odsłuchiwania nagrań audio
- czytanie książek o stopniu trudności dostosowanym do stopnia zaawansowania (symbole od 1 do 6) dostępne w księgarniach lub w formie ebooków w Internecie
- przyklejanie samoprzylepnych karteczek na rzeczy w otoczeniu (w języku niemieckim każdy rodzajnik może mieć inny kolor)
- korzystanie z fiszek, ale tylko takich, które mają przykład użycia nowego słówka w kontekście czyli w zdaniu, pytaniu lub przeczeniu
 
SŁUCHOWIEC
 
- uczenie się na głos (można śpiewać i rymować)
- odtwarzanie materiałów w formie mp3 podczas jazdy samochodem, nordic walking, joggingu
 - oglądania filmów
- słuchanie piosenek
- sporządzanie map myśli i powtarzanie na głos
 
KINESTETYK – powtarzanie materiału połączone z ruchem
 
- odgrywanie ról, scenek
- uczenie się słówek i zwrotów podczas jazdy na rowerze stacjonarnym
- sporządzanie map myśli na dużych arkuszach A3 lub flipchart, co angażuje większą ilość mięśni
- zabawa w kalambury w pokazywanie i odgrywanie czasowników
 - dotykanie przedmiotów lub materiałów i powtarzanie (np. miękka poduszka „soft cushion”,  twardy stół „hard table”)
 
Mimo, że każdy z nas posiada dominujący sposób przyswajania wiedzy, nie musimy rezygnować z technik uczenia się zalecanych dla innych słuchaczy. Korzystając z różnych technik wzmacniamy swoje słabsze strony, a nasz umysł staje się bardziej wygimnastykowany lepiej i szybciej przyswaja nowy materiał.
 
Bibliografia:
  1. Rebecca L. „Oxford Language learning styles and strategies: Concepts and relationships”, 2006, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, Volume 41: Issue 4

Formularz rejestracji