3 STYLE uczenia się , czyli jak rozwijać kompetencje językowe?

W zależności od sposobu przyswajanie wiedzy mamy 3 rodzaje słuchaczy: wzrokowca, słuchowca i kinestetyka. Ten ostatni to osoba ruchliwa postrzegająca świat zmysłem dotyku. Każdy z wymienionych typów inaczej przyswaja wiedzę językową. Tak więc zalecany sposób uczenia się i powtarzania materiału jest różny u różnych kursantów.

Zalecane techniki uczenia się:

 

WZROKOWIEC 

- sporządzanie map myśli

- robienie notatek przy użyciu jak największej liczby symboli

- oglądanie filmów z napisami w języku obcym

- śledzenie tekstów podczas odsłuchiwania nagrań audio

- czytanie książek o stopniu trudności dostosowanym do stopnia zaawansowania (symbole od 1 do 6) dostępne w księgarniach lub w formie ebooków w Internecie

- przyklejanie samoprzylepnych karteczek na rzeczy w otoczeniu (w języku niemieckim każdy rodzajnik może mieć inny kolor)

- korzystanie z fiszek, ale tylko takich, które mają przykład użycia nowego słówka w kontekście czyli w zdaniu, pytaniu lub przeczeniu

 

SŁUCHOWIEC

- uczenie się na głos (można śpiewać i rymować)

- odtwarzanie materiałów w formie mp3 podczas jazdy samochodem, nordic walking, joggingu

 - oglądania filmów

- słuchanie piosenek

- sporządzanie map myśli i powtarzanie na głos

 

KINESTETYK – powtarzanie materiału połączone z ruchem

- odgrywanie ról, scenek

- uczenie się słówek i zwrotów podczas jazdy na rowerze stacjonarnym

- sporządzanie map myśli na dużych arkuszach A3 lub flipchart, co angażuje większą ilość mięśni

- zabawa w kalambury w pokazywanie i odgrywanie czasowników

 - dotykanie przedmiotów lub materiałów i powtarzanie (np. miękka poduszka „soft cushion”,  twardy stół „hard table”)

 

Mimo, że każdy z nas posiada dominujący sposób przyswajania wiedzy, nie musimy rezygnować z technik uczenia się zalecanych dla innych słuchaczy. Korzystając z różnych technik wzmacniamy swoje słabsze strony, a nasz umysł staje się bardziej wygimnastykowany lepiej i szybciej przyswaja nowy materiał.

Bibliografia:

  1. Rebecca L. „Oxford Language learning styles and strategies: Concepts and relationships”, 2006, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, Volume 41: Issue 4