5 najważniejszych kompetencji

Światowe forum ekonomiczne co 10 lat podaje kompetencje, dzięki którym nawet w trakcie kryzysu znajdziesz lub utrzymasz pracę. Poznaj i rozwiń te 5 kluczowych umiejętności. Pamiętaj, że w czasach kryzysu należy się nieustannie uczyć i zmieniać, aby adaptować się do nowych warunków.

  1. Umiejętność rozwiązywania problemów.

Czy w czasach katastrofy gospodarczej może być coś ważniejszego niż nieustanne szukanie wyjścia z trudnych sytuacji? Tą kompetencję zdobywamy poprzez praktykę. Dlatego przyjrzyj się całemu swojemu życiu i znajdź momenty, w których udało Ci się wyjść z kłopotów.  Przypomnij sobie co Ci w tym pomogło, jak doszedłeś do rozwiązania? Pomyśl ile razy było Ci bardzo ciężko, a jednak przetrwałeś. Pamiętasz o powiedzeniu, co nas nie zabije to nas wzmacnia. Ja dziękuję losowi, za wszystkie trudy ostatnich lat, bo to one przygotowały mnie do radzenia sobie z dniem dzisiejszym.  Jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w tym zakresie to będąc w domu zacznij od rozwiązywania problemów na gruncie rodzinnym. Dom to bezpieczne miejsce do nauki tej kompetencji, którą potem przełożysz na grunt zawodowy. Zacznij od zrobienia listy nierozwiązanych spraw i działaj. Ja wyznaję w życiu zasadę, że spotyka mnie tylko to co jestem w stanie dźwignąć i z czym mogę sobie poradzić.

 

  1. Umiejętność krytycznego myślenia.

Internet to świetna narzędzie rozwoju jednak czy potrafisz się płynnie poruszać w gąszczu prawdziwych i fałszywych informacji? Łykając wszystko bezmyślnie stajesz się łatwym celem manipulacji nie tylko przez media, ale również przez toksyczne osoby z Twojego otoczenia.  Zacznij powątpiewać we wszystko co słyszysz w mediach i czytasz w Internecie. Sprawdzaj widomości na specjalistycznych portalach. Weryfikuj je w kilku źródłach. Emocjonujemy się koranawirusem, a czy wiesz, że każdego dnia na świcie 1 milion osób zaraża się chorobami wenerycznymi? Teraz sprawdź i zweryfikuj tą informację. Uruchom myślenie logiczne i analityczny. Analizuj tematy patrząc na nie z wielu stron i perspektyw. Rozmawiaj z innymi. Punkt widzenia drugiej osoby zawsze poszerza nasze horyzonty.

  1. Kreatywność.

Jest to umiejętność znajdywania nowych rozwiązań w danej sytuacji bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu. Każdy z nas ma potencjał do twórczego działania tylko trzeba to ćwiczyć. Podam Ci 2 ćwiczenia.

Pierwsze znajdź 30 alternatywnych zastosowań dla spinacza do papieru. Weź spinacz do ręki i pobaw się nim. Wypisz na kartce wszystko co przyjdzie Ci do głowy. Na drugi dzień podejdź ponownie do tego zadania. Mózg potrzebuje czasu, aby stworzyć nowe drogi połączeń nerwowych i znajdzie nowe zastosowania.

Ćwiczenie 2: przez jeden dzień spróbuj wykonać jak najwięcej czynności używając drugiej ręki, czyli jeśli jesteś praworęczny to w tym dniu wykonujesz zadania lewą ręką, a jak leworęczny to prawą. Takie zadanie stanowi prawdziwe wyzwanie dla Twojego umysłu. Spróbuj zacząć od najprostszych czynności: mycie, czesanie, jedzenie posiłku, a na próbie pisania i rysowania zakończ. Gwarantuję Ci, że będziesz miał przy tym dużo zabawy.

  1. Umiejętność samodzielnego działania i podejmowania decyzji.

W obecnie nie poświęca się już tak dużo czasu na szkolenia i przygotowanie pracownika do zawodu lub stanowiska pracy. To ty musisz dbać, aby nieustannie się doszkalać i nadążać za  zmianami w firmie czy  w życiu osobistym. Od pracownika bardzo szybko wymaga się samodzielności w działaniu. Cenną cechą jest umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i samodzielnej organizacji pracy. Jak zacząć to w sobie rozwijać?

Przyjrzyj się jak szybko podejmujesz codzienne proste decyzje typu: wybór ubioru, robienie zakupów czy zorganizowanie się w codziennych obowiązkach. Czy potrafisz zaplanować obowiązki pozostałym domownikom, czy Twoje dzieci są przygotowane do samodzielnej nauki?  Czy masz dobrze zorganizowany dom, czy w pracy potrafisz tak zaplanować działanie, aby wykonywać wszystko na czas? Stawiaj sobie wymagania, aby każdego dnia lepiej wykonywać swoje obowiązki zarówno zawodowe jak i prywatne. Przypominam jak pomocne jest robienie planów pracy.

 

  1. Umiejętność współpracy z innymi.

 Mimo postępującej technologizacji i przechodzenia wielu dziedzin do strefy online wciąż bardzo ważna jest umiejętność dogadywania się z drugim człowiekiem. Dzięki szerokiemu gronu znajomych bardzo szybko potrafimy załatwić wiele spraw: np. uzyskać pomoc medyczną, znaleźć pracę czy rozwiązać problem dzięki skutecznej poradzie. Zauważ, że osoby odnoszące sukces potrafią bez trudu rozmawiać z ludźmi z różnych warstw społecznych i na różne tematy. Możesz ćwiczyć na kwarantannie tą kompetencję odświeżając dawne relacje i odbudowując je. Innym sposobem jest próba zagadywania obcych ludzi. Czekając w kolejce pod sklepem lub apteką rozpocznij luźną konwersację z nieznajomym. Rozmawiajcie na lekkie i przyjemne tematy. Czas upłynie Ci szybciej i jednocześnie nabierzesz pewności siebie w nawiązywaniu kontaktów. Nikt z nas nie urodził się z darem komunikacji i wierz mi, że nawet będąc bardzo nieśmiałym można nauczyć się swobodnego rozmawiania z innymi. Ja osobiście jestem tego żywym przykładem, więc zachęcam Cię do pracy nad sobą.